سهم ۱۳ درصدی ۲ دهک اول از مسکن ملی

دو دهک پایین درآمدی کشور به دلیل چالش در تامین آورده مالی از طرح‌های عظیم دولتی در تامین خانه بی‌نصیب مانده‌اند.

به گزارش صدای بورس، طی سالیان گذشته دو پروژه مهم مسکن مهر (دولت نهم و دهم) و مسکن ملی (دولت سیزدهم) با هدف تامین خانه برای اقشار با درآمد متوسط به پایین در کشور تعریف و بخشی از این پروژه‌ها با تخصیص منابع مالی بودجه‌ای و بخشی با تکیه بر آورده متقاضیان تامین و اجرایی شد. اگرچه این پروژه‌ها با هدف تامین خانه برای اقشار کم‌درآمد و بی‌بضاعت تعریف شد؛ اما نتایج از آن حکایت دارد که بخش قابل‌توجهی از اقشار ضعیف به‌خصوص در دو دهک اول به دلیل عدم‌توانایی در تامین آورده مالی یا چالش در بازپرداخت اقساط تسهیلات از دریافت این خانه‌ها محروم مانده‌اند و بخش اندکی از این متقاضیان موفق به استفاده از این تسهیلات ملی شده‌اند.

در خلأ عدم‌امکان استفاده اقشار با درآمد پایین از طرح‌های دولتی تامین مسکن؛ اقشار متوسط و در برخی موارد اقشار با درآمد بالا با سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر و در نهایت اجاره دادن واحد تحویلی از این طرح‌های ملی منتفع شده‌اند.

بیات‌منش سرپرست معاونت مسکن و ساختمان گفت: ۶۰۰‌هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند، اما صرفا به ۸۰‌هزار نفر پروژه تخصیص داده شد و مابقی به دلیل چالش‌هایی نظیر عدم‌تامین منابع مالی از این طرح دولتی بی‌بهره ماندند. این اعداد بیانگر آن است که از ۶۰۰‌هزار خانوار متقاضی مسکن ملی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند (دو دهک اول درآمدی) تنها ۱۳‌درصد موفق به دریافت تسهیلات می‌شوند. بیات‌منش افزود: تعهد دولت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای افرادی که تعیین‌تکلیف شده‌اند حدود یک میلیون نفر است.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان با بیان اینکه طرح‌های حمایتی تامین مسکن، نظیر مسکن مهر و نهضت ملی مسکن طرح‌هایی هستند که با مدیریت دولت و در مقیاس گسترده برای جبران کمبودهای عرضه مسکن با کمک بخش خصوصی اجرایی شده یا درحال اجراست، گفت: در اجرای طرح‌های حمایتی تامین مسکن، به منظور تسهیل دسترسی دهک‌های پایین درآمدی، تدابیری اتخاذ شده است. اما عملا با توجه به شرایط اقتصادی و تورم‌، با وجود تامین زمین و انجام آماده‌سازی توسط دولت، همچنان این دهک‌ها در تامین سهم آورده دچار مشکل هستند. وی در ادامه از تشکیل ستاد مسکن محرومان ذیل شورای عالی مسکن به‌منظور رفع چالش اقشار محرومان در دستیابی به مسکن خبر داد. بیات‌منش تصریح کرد: در خصوص تامین مسکن محرومان ظرفیت‌های قانونی مناسبی وجود دارد که از آن بهره‌های لازم را خواهیم برد. این مقام مسوول در بیان راهکارهای دولت برای اجرای طرح‌های حمایتی مسکن با یادآوری اینکه منابع دولتی محدودیت دارد، توضیح داد: رفع مشکلات تامین سهم آورده متقاضیان کم‌درآمد در ستاد مسکن محرومان که در ذیل شورای عالی مسکن با دستور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی تشکیل شده، پیگیری خواهد شد.

بیات‌منش گفت: تعهدی را در قالب طرح نهضت ملی مسکن و تکمیل مسکن مهر برعهده داریم. بر اساس آن متعهد هستیم تا مسکن متقاضیانی که در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده، واجد شرایط شناخته شده، وجه واریز کرده و تخصیص پروژه شده‌اند را تامین کنیم.

منبع:دنیای اقتصاد

کد خبر 507112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =